Warsztat - naprawa czujnika poziomu paliwa w W123

Sebian: Chc�c kiedy� sprawdzi�, dlaczego nie zapala mi si� kontrolka rezerwy zabra�em si� za czujnik paliwa. Sko�czy�o si� na jej zniszczeniu i kupieniu nowej, u�ywanej. W sumie ta czynno�� obs�ugowa nie nale�y do trudnych, ale dla osoby, kt�ra pierwszy raz si� za to zabiera mo�e sko�czy� si� jw.

Zasada dzia�ania czujnika jest prosta: p�ywak porusza si� na dw�ch drutach oporowych, a jego po�o�enie obrazuje wskaz�wka stanu paliwa na desce rozdzielczej. W zale�no�ci od rocznika auta (dane s� r�ne) kontrolka rezerwy zapala si� w momencie rozruchu silnika (pozycja zapalenia kontrolek) i ga�nie, o ile w zbiorniku jest dostateczna ilo�� paliwa. W przeciwnym wypadku po zapaleniu silnika jarzy si� ona nieco ja�niejszym �wiat�em. W innych kontrolka "rezerwy" zapala si� tylko w momencie niedostatecznego poziomu paliwa w zbiorniku.
Cz�sto dochodzi do zabrudzenia styk�w czujnika i kontrolka si� nie zapala. Innym powodem mo�e by� zerwanie drucik�w w czujce.
Aby dosta� si� do czujnika (W123), nale�y zdemontowa� gniazdo apteczki znajduj�ce si� na tylnej p�ce. Ca�y demonta� polega na odkr�ceniu dw�ch wkr�t�w krzy�akowych i wyj�ciu plastikowego gniazda apteczki. Nast�pnie nale�y od widocznego ju� czujnika odpi�� kostk� elektryczn�. Wart� go czym� podwi�za� i zaczepi�, �eby nie opad� wzd�u� �cianek baku - jego wyj�cie jest do�� upierdliwe i graniczy z cudem. Czujnik nale�y wykr�ci� z ko�nierza baku kluczem o rozmiarze 46mm. Po ca�kowitym wykr�ceniu nale�y go powoli wyj�� uwa�aj�c, �eby nie rozla� resztek znajduj�cego si� w �rodku paliwa na tapicerk� (najlepiej podnie�� czujnik ponad poziom paliwa nie wyci�gaj�c go z baku i chwyci� delikatnie kluczem francuskim lub imad�em i zostawi� w takiej pozycji na kilka minut - otwory w czujniku s� bardzo ma�e i ods�czenie ca�ego paliwa z czujnika trwa chwil�).
Po ods�czeniu paliwa nale�y odkr�ci� nakr�tk� (mo�e by� os�oni�ta plastikowym ko�nierzykiem - nie dajcie si� zmyli�) na spodzie czujnika i zdj�� denko, po czym delikatnie i ostro�nie zdejmowa� rur�. Rur� nale�y zsun�� - nie wolno jej obraca� wok� osi czujnika, gdy� spowoduje to zerwanie wszystkich mo�liwych przewod�w.
Po zdj�ciu rury zobaczycie, delikatnie m�wi�c, jeden wielki syf oblepiaj�cy doln� cz�� czujnika (i by� mo�e wszystkie mo�liwe elementy w czujniku), kt�ry skutecznie utrudnia prawid�owe jego dzia�anie. Nale�y delikatnie ca�o�� oczy�ci� - najlepiej w benzynie lub ropie.
Zauwa�ycie, �e czujnik sk�ada si� z centralnie umieszczonego pr�ta i sun�cego po nim p�ywaka ze stykami. Po bokach znajduj� si� dwa druciki (prowadnice p�ywaka) wykonane z drutu oporowego (wskaz�wka) oraz trzeci (kontrolka rezerwy). Je�li zerwany jest drucik od kontrolki rezerwy, to nale�y go wymieni� i wlutowa� w odpowiednie miejsca. Gorzej ma si� sprawa, gdy uszkodzeniu ulegn� prowadnice z drutu oporowego. Sztukowanie nic nie daje, gdy� ka�dy inny element w obwodzie (nawet cyna) zmienia jego oporno��. Efekt jest taki, �e wskazania na desce b�d� b��dne. Jedynym wyj�ciem jest wymiana ca�ego drutu bez sztukowania.

Mike: W moim przypadku uda�o mi si� p�kni�ty drucik naprawi� dok�adaj�c brakuj�cy fragment z drutu miedzianego, mocuj�c go metod� "ma�a p�telka na ka�dym ko�cu mocowanego drutu" - wa�ne jest, �eby nic nie lutowa� - nast�puj� wtedy zaburzenia oporno�ci.

Parametry drutu oporowego (a raczej spos�b pomiar�w ca�ego czujnika):

  1. Pod��czy� omomierz do zacisk�w G i 31 (s� podpisane).
  2. W po�o�eniu monta�owym - czyli p�ywak na dole (stan rezerwy) - powinny nast�pi� 2 zjawiska:
    • warto�� pomiaru na powy�szych zaciskach: 57 +/- 2 Ohmy, w modelu kombi 52 +/- 2 Ohmy
    • warto�� pomiaru dla zacisk�w W i 31 - powinien by� brak oporu lub zamkni�ty obw�d elektryczny
  3. W po�o�eniu "do g�ry nogami" - czyli p�ywak na g�rze (pe�ny bak) - r�wnie� wykonujemy 2 pomiary:
    • dla zacisk�w G i 31: 1,6 +/- 0,7 Ohma, w modelu kombi 3,2+/- 0,8 Ohma.
    • dla zacisk�w W i 31 omomierz powinien wskazywa� niesko�czono��, lub powinien by� brak obwodu elektrycznego.
Blaszka (a w�a�ciwie chyba raczej folia aluminiowa), kt�ra zamyka obw�d rezerwy jest bardzo delikatna i przed z�o�eniem czujnika nale�y metod� pr�b i b��d�w odpowiednio j� wymodelowa� - tak, aby pod ci�arem p�ywaka obw�d si� zamyka�.

Po naprawie czujnik nale�y z�o�y� do kupy, uwa�aj�c przy wsuwaniu rury obudowy, �eby nie zerwa� drucik�w. Przed zamontowaniem czujnika w baku najlepiej pod��czy� go do kostki, odpali� motor i kilka razy przechyli� go o 180 stopni w celu sprawdzenia wskaza� na desce rozdzielczej (wskaz�wka i kontrolka rezerwy paliwa). Mo�na r�wnie� przez z�o�eniem czujki w��czy� sobie stacyjk� i zobaczy�, przy jakim przesuni�ciu p�ywaka mamy konkretne wskazania na desce rozdzielczej - nie zawsze to, co jest napisane na zegarze, jest zgodne z tym, co w baku. Je�li wszystko jest o.k., to wystarczy zamontowa� czujnik w baku i apteczk� na p�ce.
Ta prosta czynno�� serwisowa nie powinna zaj�� Wam wi�cej, jak p� godziny.

Opracowanie:
Sebian feat. Mike Wielki



Napisz sw�j komentarz

Imi� i nazwisko (nick)
Adres e-mail
Komentarz

Fatal error: Uncaught Error: Call to undefined function mysql_connect() in /var/www/w114-115.org.pl/warsztat/sebian/konekt.php:22 Stack trace: #0 /var/www/w114-115.org.pl/warsztat/sebian/komentarze.php(37): include() #1 /var/www/w114-115.org.pl/warsztat/sebian/czujnik.php(114): include('/var/www/w114-1...') #2 {main} thrown in /var/www/w114-115.org.pl/warsztat/sebian/konekt.php on line 22