Postaci ] [ Historia AMG

MERCEDES-AMG
Nikt nie zgadłby, że na skraju podstuttgarckiej wsi znajduje się stynny tuner samochodów Mercedesa-AMG. Jego zabudowania nie różnią się niczym od pobliskich baraków tartaku. Jedynie nienaturalnie duża liczba srebrnych Mercedesów AMG każe przypuszczać, że siedziba firmy jest tuż-tuż.
Amg01-1.jpg
AMG to skrót od nazwisk założycieli: Hansa Wernera Aufrechta i Erharda Meichera oraz nazwy sąsiedniej wsi, Grossa-spach. Obaj panowie pracowali dla Mercedesa w dziale konstrukcji silników. Wiedzeni sportową pasją, w 1967 roku otworzyli własną firmę -„Ingenieurbiuro. Konstruktion und Versuch żur Entwicklung von Rennmotoren", znaną pod znacznie łatwiejszą do zapamiętania nazwą AMG. Specjalizowali się w przygotowywaniu wyścigowych silników. Warsztaty umieszczono w skromnej szopie w rodzinnej wsi Aufrechta, Grossaspach.
Pierwszy duży sukces sportowy AMG odnotowano w 1971 roku, kiedy Mercedes AMG 300 SEL 6,9 wygrał w swojej klasie 24-godzinny wyścig na belgijskim torze w Spa. W klasyfikacji generalnej auto uplasowało się na drugim miejscu.
W 1979 roku firma, mająca 40 pracowników, przeprowadziła się do znacznie przestronniej-szych budynków w pobliskiej wsi, Affalterbach. Przybywało klientów na samochody tuningowa-ne przez AMG, coraz bliższa stawała się kooperacja z Mercedesem. W 1988 roku AMG zostało partnerem Daimler-Benz w wyścigach DTM.
Jurgen Hubbert, w zarządzie koncernu Daimler-Benz odpowiedzialny za rozwój aut osobowych, wywalczył zgodę na kooperację kolosa z malutkim tunerem. Wspólnie stworzono Merce-desa-Benza C36 AMG, który wszedł do sprzedaży w 1993 roku. Trzy lata później do oferty dodano model E50 AMG.
Mimo słonej ceny (dodatkowo trzeba zapłacić 60-100 tyś. DM) solidnie wykonane samochody szybko zdobywały klientelę. Sprzedaż wzrosła z kilkudziesięciu do 200 sztuk na początku lat dziewięćdziesiątych. Spodziewano się, że w 2000 roku wyniesie 6500 aut, tymczasem znaleziono klientów dla niemal 12 000 egzemplarzy! Na 2001 rok przewidziano produkcję 16 000 samochodów.
Mata linia montażowa E55 AMG pracuje na trzy zmiany. W 2000 roku sprzedano niemal 30 000 pakietów stylizacyjnych z subtelnymi spoilerami i aluminiowymi obręczami. Wydaje się wysoce prawdopodobne, że w każdym z tych pakietów jest polski akcent - aluminiowe obręcze firmy ATS odlewane w Stalowej Woli.
Amg01-3.jpg
DLA KOGO AMG?
Przeciętny klient AMG jest o 10 lat młodszy od statystycznego nabywcy Mercedesa, a w jego garażu stoi najczęściej także Porsche lub inny sportowy samochód.
DLA DŻENTELMENÓW
W siedzibie DaimlerChrysler nikt już nie wątpi w słuszność pomysłu Hubberta. Od 1 stycznia 1999 roku AMG w 51% stało się własnością koncernu, który przejmie 100% udziałów w AMG do 2008 roku. Ten niegdyś niepozorny tuner okazał się doskonałym sposobem reklamy Mercedesa i pozyskiwania dla koncernu coraz to młodszych nabywców.
AMG to także możliwość wypróbowania najróżniejszych pomysłów. Pierwszym samochodem koncernu, który otrzymał hamulcowe tarcze ceramiczne (na jesieni 2000 roku), byt CL55 AMG. Takie tarcze są znacznie skuteczniejsze niż stalowe i mają żywotność do 300 000 km. W Mercedesach klasy S i CL to rozwiązanie pojawi się dopiero w połowie 2001 roku. Najdziwniejsze przeróbki (np. klasa S kombi albo „skrzydlaty" Mercedes SL na bazie nowoczesnego auta) wykonuje się w AMG. Wnętrze modelu S500 i S600 Pullman także jest robione w Affalterbach. podobnie jak CL55 AMG Pace Car dla Formuły 1.
Wykonuje się też setki indywidualnych zleceń: od montażu tapicerki według pomysłu klienta po najróżniejsze kombinacje sprzętu nagłaśniającego. Nowość to pakiet Office, zawierający m.in. laptopa z możliwością bezprzewodowego połączenia z Internetem. Linia przesytu danych ma przepustowość 80 kB. s. Pakiet stał się przebojem wśród „odrzutowej klasy" młodych menedżerów licznych firm komputerowych.
Pomimo różnorodności zadań i kompletnego wyposażenia zakładu (możliwość wykonywania prac tapicerskich, lakierniczych, elektrycznych i elektronicznych) AMG jest przede wszystkim producentem silników. Jeszcze rok temu wytwarzano 30 jednostek dziennie, pół roku temu 10 mechaników budowało już 50. Teraz zlikwidowano magazyn i powiększono dział silników -produkcja sięga 90 sztuk dziennie. Mimo zwiększenia wydajności, tak jak dawniej, jeden mechanik składa kompletny motor. Bloki są rozwierca-ne na miejscu. AMG zamawia własnej konstrukcji tłoki, wały korbowe i korbowody. Także głowice konstruują inżynierowie AMG.
Obecnie jest produkowany silnik V-8 o mocy ok. 350 KM (ok. 259 kW) i pojemności 5,51. Z tak dużego litrażu można wycisnąć nawet 100 KM więcej. Przedstawiciele firmy podkreślają jednak, że liczą się nie tylko osiągi, ale także trwałość auta i kultura pracy jednostki napędowej. W katalogu firmy więcej mówi się o momencie obrotowym (do 530 Nm przy 3000 obr./min) niż mocy maksymalnej. Patrząc na samochód tuningowany przez AMG, trudno zgadnąć, że pod maską drzemie 350 KM. Filozofią firmy jest doskonałe przygotowanie silnika i podwozia, a nie rzucających się w oczy spoilerów. Wszystkie auta marki AMG otrzymują skrzynie automatyczne. Mercedes AMG to samochód dla dżentelmenów, a nie dandysów spod znaku GTI.
Na zamówienie przygotowuje się motory V-12 o pojemności 7,3 l, mocy 525 KM (386 kW)
Amg01-4.jpg
Amg01-5.jpg
Amg01-6.jpg
i momencie 750 Nm przy 4000 obr./min. Te jednostki (pierwotnie o pojemności 6 l i mocy 394 KM/290 kW) montuje się wyłącznie w modelu SL, który ma prędkościomierz wyskalowany do 320 km/h, ale tym akurat firma się nie chwali. „Moglibyśmy przygotować jeszcze szybszy wóz, ale czujemy się odpowiedzialni za naszych klientów i uważamy, że ta prędkość jest bardzo duża jak na możliwości drogowych, seryjnych w końcu opon" - mówią przedstawiciele tunera.
W 2001 roku pojawią się modele SLK32 i C32 z silnikami V-6 ze sprężarką i CDI - pierwsze die-sle z Affalterbach. Przygotowywany przez McLa-rena na 2003 rok superekskluzywny (cena 350 000 funtów) sportowy Mercedes SLR otrzyma sprężarkowy motor V-8 o mocy 557 KM, zbudowany przez AMG.
Urodzaj modeli jest możliwy dzięki ścisłej współpracy inżynierów AMG z kolegami z Daim-
lera. Członkowie zespołu z Affalterbach mają dostęp nie tylko do wszystkich stanowisk w działach badawczych, ale i do poufnych danych dotyczących sterowania silnikiem, skrzynią biegów, zawieszeniem czy układem hamulcowym. Wysoki stopień integracji współczesnych aut powoduje, że tuner pozbawiony pełnej wiedzy na takie tematy nie będzie w stanie wykonać swojej pracy perfekcyjnie, a tego przecież oczekują klienci Mercedesa. Inżynierowie AMG poznają kolejne modele już na etapie projektowania, więc auta obu marek będą miały równoczesne premiery.
Szybkie zmiany czekają też zakład. Zamiast małych hal, niemal baraków, mikrosalonu (mieszczącego z trudem trzy auta i toaletę), przygotowywany jest bardziej reprezentacyjny obiekt -wszystko oczywiście w Affalterbach, tyle że po drugiej stronie ulicy.
DTM
Hans Werner Aufrecht byt jednym z pomysłodawców wyścigów DTM i pozostał wierny swojej idei. W1999 roku, w chwili odsprzedaży Daimlerowi swoich akcji AMG, stworzył nową firmę HWA. zajmującą się przygotowywaniem Mercedesów DTM. HWA, granicząca przez płot z Mercedes-AMG GmbH, ściśle współpracuje z DaimlerChryslerem. Firma jest odpowiedzialna za silniki i całościowe przygotowanie wyścigowych Mercedesów CLK.
Amg01-7.jpg