Statut klubu

 

MB /8 Club Poland

Klub Miłośników Mercedesów W114/115

Statut

 

I. Postanowienia ogólne

 

1.      [Nazwa] Stowarzyszenie nosi nazwę "MB/8 Club Poland" dalej w skrócie zwane KLUBEM.

 

1.1.     KLUB Jest stowarzyszeniem właścicieli i miłośników samochodów marki Mercedes-Benz a w szczególności modelu W114/115 (/8).

 

2.      [Teren działania] KLUB prowadzi swoja działalność na terenie całej Polski.

 

3.      [Siedziba] Siedzibą KLUBU jest Gdańsk

 

4.      [Charakter prawny] KLUB posiada osobowość prawną.

 

4.1.   KLUB działa na podstawie przepisów prawa polskiego o Stowarzyszeniach oraz postanowień niniejszego Statutu.

 

5.      [Czas trwania] Czas trwania KLUBU jest nieograniczony.

 

6.      [Pieczęć] KLUB używa pieczęci z nazwą, siedzibą i określeniem formy prawnej zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa.

 

 

II. Cele i zasady działania KLUBU

 

1.      Podstawowe cele KLUBU:

-         integrowanie właścicieli i miłośników samochodów marki Mercedes-Benz a w szczególności modelu W114/115,

-         rozpowszechnianie wiedzy i sympatii do tych samochodów,

-         popularyzacja zadań KLUBU

 

2.      KLUB realizuje swoje cele poprzez:

-         budowę, utrzymanie i rozbudowę domowej strony www KLUBU,

-         organizowanie zlotów, rajdów, spotkań i innych imprez związanych z samochodami marki Mercedes-Benz,

-         zbieranie i opracowanie dokumentacji historycznej i technicznej samochodów marki Mercedes-Benz.

-         wymianę poglądów i doświadczeń oraz materiałów dotyczących techniki, historii, turystyki, naprawy i eksploatacji tych samochodów.

 

 

III. Majątek i dochody KLUBU

 

1.      Majątek KLUBU stanowi mienie uzyskane lub nabyte przez KLUB w toku jego działalności.

 

2.      Dochody KLUBU pochodzą z:

-         wpisowego;

-         składek członkowskich;

-         dotacji, darowizn, zapisów i spadków od osób i instytucji;

-         zbiórek i imprez publicznych;

-         dochodów z majątku KLUBU;

-         innych źródeł.

 

3.      KLUB prowadzi działalność gospodarczą zgodnie z obowiązującym prawem.

 

4.      Wymienione dochody KLUBU mogą być użyte wyłącznie na realizację celów i przyjętych zadań KLUBU oraz na pokrycie kosztów administracyjnych i organizacyjnych związanych z prowadzeniem działalności statutowej.

 

 

IV. Członkowie KLUBU, ich prawa i obowiązki

 

1.      Członkowie KLUBU dzielą się na:

-         zwyczajnych;

-         honorowych;

-         wspierających.

 

1.1.  Członkiem zwyczajnym, honorowym lub wspierającym KLUBU zostać może każdy pełnoletni obywatel polski mający pełną zdolność do czynności prawnych i nie pozbawiony praw publicznych oraz cudzoziemiec mający miejsce zamieszkania na terytorium RP, jeżeli spełnia warunki dotyczące obywateli polskich. Osoba taka winna posiadać samochód marki Mercedes-Benz model W114/115 lub zajmować się historią tego modelu lub jest zaangażowana w działalność zbieżną z celami KLUBU.

 

1.2.  Osoby niepełnoletnie mogą zostać członkami KLUBU za zgoda ich przedstawiciela ustawowego, przy czym nie przysługują im prawa wyborcze.

 

1.3.  Osoba prawna może być jedynie członkiem wspierającym KLUBU

 

2.      Członkowie KLUBU zobowiązani są:

-         swoją postawą i działaniami przyczyniać się do wzrostu roli i znaczenia KLUBU;

-         dbać o jego dobre imię;

-         popierać i czynnie realizować cele KLUBU;

-         przestrzegać postanowień Statutu oraz uchwał władz KLUBU.

 

3.      Członek zwyczajny ma prawo brać udział w działalności KLUBU, w szczególności ma prawo:

-         do udziału w Walnym Zebraniu Członków KLUBU z głosem stanowiącym

-         czynnego i biernego prawa wyborczego do władz KLUBU;

-         wnoszenia postulatów i wniosków dotyczących działalności KLUBU;

-         uczestniczenia w inicjatywach podejmowanych przez KLUB;

-         korzystania z innych możliwości, jakie stwarza swoim członkom KLUB.

 

3.1.  Do obowiązków członka zwyczajnego należy:

-         przestrzeganie postanowień statutu, regulaminów i uchwał władz KLUBU;

-         czynny udział w pracach KLUBU służących realizacji jego celów statutowych;

-         terminowe opłacanie składek zgodnie z uchwałami władz KLUBU;

-         działanie na rzecz pomnażania majątku KLUBU.

 

4.      Członkiem honorowym KLUBU może być osoba fizyczna lub osoba prawna spełniająca warunki przewidziane dla członka zwyczajnego, która położyła szczególne zasługi w realizacji celów i idei KLUBU.

 

4.1.  Członkowie honorowi posiadają wszystkie prawa i obowiązki członka zwyczajnego, są jednak zwolnieni z obowiązku opłacania składek członkowskich.

 

4.2.  Tytuł członka honorowego nadaje Walne Zgromadzenie Członków większością 2/3 głosów oddanych, na wniosek Zarządu.

 

5.      Członkiem wspierającym KLUBU może być osoba fizyczna lub osoba prawna, która w swojej działalności wspierać będzie KLUB poprzez działania organizacyjne, pomoc finansową lub pomoc materialną w innej postaci.

 

5.1.  Członkowie wspierający będący osobami prawnymi działają w KLUBIE poprzez swoich imiennie wyznaczonych przedstawicieli.

 

5.2.  Członkowie wspierający obowiązani są do terminowego opłacania składek zgodnie z uchwałami władz KLUBU.

 

5.3.  Członkowie wspierający korzystają z praw przysługujących członkom zwyczajnym, z wyjątkiem czynnego i biernego prawa wyborczego do władz KLUBU oraz głosu stanowiącego na Walnym Zebraniu Członków.

 

6.      Warunkiem przyjęcia w poczet członków zwyczajnych lub wspierających KLUBU jest:

-         podpisanie i złożenie przez kandydata na członka pisemnej deklaracji;

-         uchwała Zarządu w sprawie przyjęcia członka, podjęta zwykłą większością głosów oddanych

 

6.1.  Złożenie deklaracji członkowskiej oznacza, iż Kandydat akceptuje statut KLUBU.

 

7.      Walne Zgromadzenie Członków może na wniosek Zarządu uchwalić Regulamin szczegółowo ustalający zasady przyjmowania członków KLUBU, w tym treść i tryb składania deklaracji członkowskich oraz wysokość wpisowego i składek członkowskich.

 

8.      Wygaśnięcie członkostwa

 

8.1.  Wygaśnięcie członkostwa może nastąpić poprzez skreślenie lub wykluczenie z grona członków KLUBU uchwałą Zarządu podjętą większością głosów.

 

8.2.  Skreślenie lub wykluczenie następuje na skutek:

-         pisemnej rezygnacji członka złożonej Zarządowi;

-         śmierci osoby fizycznej – członka KLUBU lub ustania osobowości prawnej osoby prawnej – członka wspierającego KLUBU.

 

8.3.  Wykluczenie z grona członków KLUBU może nastąpić w przypadkach:

-         ustania powodów, dla których członek wspierający został przyjęty do KLUBU;

-         zalegania z opłatą składki członkowskiej przez sześć (6) miesięcy;

-         działania na szkodę KLUBU;

-         nie respektowania Statutu i regulaminów KLUBU, nie wykonywania uchwał władz KLUBU;

-         nie brania udziału bez usprawiedliwienia w pracach władz, do których członek został wybrany;

-         skazania prawomocnym wyrokiem sądu powszechnego za przestępstwo umyślne lub utratę praw obywatelskich w wyniku prawomocnego wyroku sądowego

 

8.4.  Członek KLUBU może wnieść odwołanie od uchwały Zarządu do Walnego Zgromadzenia, w ciągu 30 dni od dnia doręczenia mu odpisu uchwały Zarządu.

 

9.      Zarząd prowadzi rejestr członków KLUBU i dokonuje w nim stosownych zmian.

 

10. Prawo do ponownego ubiegania się o przyjęcie do KLUBU ma jedynie członek, który dobrowolnie zrzekł się członkostwa.

 

 

V. Władze KLUBU

 

1.      Władze KLUBU stanowią:

-         Walne Zgromadzenie Członków;

-         Zarząd KLUBU;

-         Komisja Rewizyjna.

 

2.      Walne Zgromadzenie Członków (dalej WZ) jest najwyższą władzą KLUBU.

 

2.1.  W WZ biorą udział z głosem stanowiącym członkowie zwyczajni i honorowi, a z głosem doradczym członkowie wspierający.

 

2.2.  [Zwoływanie] WZ obywa się co najmniej raz na 3 lata.

 

2.3.  WZ może jednak być zwołane w każdym czasie na pisemny wniosek:

-         Zarządu;

-         1/3 liczby członków KLUBU.

 

2.4.  WZ zwołuje Zarząd, powiadamiając o jego terminie, miejscu i propozycjach porządku obrad, wszystkich uprawnionych do udziału członków KLUBU, listami poleconymi lub w każdy inny skuteczny sposób co najmniej na 21 dni przez wyznaczonym terminem.

 

2.5.  WZ może odbywać się w formie wymiany korespondencji przy użyciu poczty elektronicznej (e-mail) lub wypełniania stosownych formularzy na stronie www KLUBU. W takim wypadku władze KLUBU obowiązane są do uchwalenia odpowiedniego regulaminu.

 

2.6.  WZ przewodniczy Prezes lub inny członek Zarządu.

 

2.7.  [Kompetencje] Do kompetencji WZ należy w szczególności:

-         uchwalanie programu i podejmowanie uchwał w sprawie kierunków działania KLUBU;

-         powoływanie i odwoływanie członków Zarządu;

-         udzielanie absolutorium ustępującym członkom Zarządu;

-         rozpatrywanie i zatwierdzanie sprawozdań Zarządu;

-         uchwalanie regulaminu obrad WZ i innych regulaminów;

-         dokonywanie zmian w Statucie;

-         podejmowanie uchwał w sprawie rozwiązania KLUBU, sposobu przeprowadzenia likwidacji i przeznaczeniu jego majątku;

-         inne sprawy przewidziane niniejszym Statutem.

 

2.8.  [Głosowanie] Uchwały WZ zapadają zwykłą większością głosów oddanych.

 

2.9.  W razie równej liczby głosów, rozstrzyga głos przewodniczącego zebrania.

 

2.10. Uchwały WZ podejmowane są w głosowaniu jawnym.

 

2.11. Głosowanie tajne zarządza się:

-         przy wyborach członków Zarządu, udzielaniu im absolutorium i w innych sprawach osobowych;

-         w innych sprawach, gdy członkowie tak postanowią zwykłą większością głosów oddanych.

 

2.12. Każdemu członkowi uprawnionemu do głosowania przysługuje jeden głos.

 

3.      Zarząd KLUBU

 

3.1.  Zarząd reprezentuje KLUB na zewnątrz oraz kieruje jego bieżącą działalnością.

 

3.2.  [Skład] Zarząd składa się z trzech (3) członków, w tym Prezesa, Wiceprezesa, Skarbnika.

 

3.3.  [Kadencja] Zarząd powoływany jest przez WZ na okres 2 lat.

 

3.4.  [Reprezentacja] Oświadczenie woli w imieniu KLUBU składa Prezes działający jednoosobowo lub Wiceprezes działający z pełnomocnikiem lub dwóch pełnomocników.

 

3.5.  [Kompetencje] Do zakresu działania i kompetencji Zarządu należy:

-         zapewnienie organizacji WZ;

-         przedstawianie sprawozdań dotyczących sytuacji finansowej oraz działalności KLUBU;

-         opracowywanie całorocznych i wieloletnich planów działania KLUBU w tym budżetu;

-         uchwalanie i zwalnianie pracowników i innych osób pracujących na rzecz KLUBU;

-         podejmowanie wszelkich innych odpowiednich i koniecznych działań nie zarezerwowanych do kompetencji WZ i Komisji Rewizyjnej, a zmierzających do osiągnięcia celów KLUBU.

 

3.6.  [Posiedzenia Zarządu] Posiedzenia Zarządu odbywają się w miarę potrzeb, jednak nie rzadziej niż raz na pół roku.

 

3.7.  [Ustanie członkostwa] Członkostwo z Zarządzie ustaje wraz z upływem kadencji, śmierci, odwołania przez WZ.

 

3.8.  Członek Zarządu może zostać odwołany przez WZ w przypadku:

-         złożenia rezygnacji;

-         choroby powodującej trwałą lub długotrwałą niezdolność do pełnienia jego funkcji;

-         nienależytego wypełniania funkcji;

-         istotnego naruszania postanowień Statutu;

-         z jakiejkolwiek innej uzasadnionej przyczyny.

 

4.      Komisja Rewizyjna

 

4.1.  Komisja Rewizyjna (dalej KR) jest organem o uprawnieniach opiniodawczych, kontrolnych i nadzorczych.

 

4.2.  KR składa się z 2 członków, wybranych  przez WZ spośród swoich członków.

 

4.3.  Kadencja KR równa jest kadencji Zarządu.

 

4.4.  Do zadań KR należy:

-         badanie, zatwierdzanie lub odrzucanie planów finansowych, budżetu rocznego, rocznego sprawozdania finansowego, raportów biegłego rewidenta oraz innych raportów i sprawozdań dotyczących sytuacji finansowej KLUBU przedstawianych przez Zarząd.

-         wyznaczanie biegłego rewidenta do badania sprawozdań finansowych KLUBU;

-         przekazywanie opinii i wniosków z przeprowadzonych kontroli WZ.

 

 

VI. Zmiana Statutu i rozwiązanie KLUBU

 

1.      Uchwały WZ w sprawie zmiany Statutu oraz rozwiązania KLUBU podejmowane są większością 2/3 głosów w obecności:

-         co najmniej połowy członków KLUBU uprawnionych do głosowania, w pierwszym terminie;

-         bez względu na liczbę obecnych na WZ w drugim terminie.

 

2.      Podejmując uchwałę o rozwiązaniu KLUBU, WZ określa sposób przeprowadzenia jego likwidacji, decyduje o przeznaczeniu majątku KLUBU oraz powołuje likwidatora.

 

3.      W sprawach nie uregulowanych w niniejszym Statucie stosuje się przepisy Ustawy z dnia 7 kwietnia 1989 – Prawo o Stowarzyszeniach (Dz. U. nr 20 poz. 104 ze zmianami).