Przed przystąpieniem do napraw i ustawień w przypadku dostosowywania wkładki do posiadanego klucza zalecam zaopatrzenie się w zapasowy egzemplarz (na części).
1. Wyciąganie klamki
2. Wyciągnięcie wkładki
Mając na wierzchu klamkę rozkładamy ją na czynniki pierwsze ;).
Na rysunku poniżej (fotka 15.jpg) widzimy 'trzpień', który należy wybić przy pomocy np. cienkiego gwoździa. Należy pamiętać (po wybiciu tego trzpienia), że na końcówce wkładki jest sprężynka i należy uważać aby jej nie zgubić oraz najlepiej zapamiętać jej ułożenie początkowe. Z drugiej strony wkładki powinna być plastikowa podkładka/uszczelka. Widoczne one (sprężynka i podkładka) są na fotce 19.jpg.
Fotka 15.
Wkładkę wyciągamy delikatnie, aby nie pogubić części (zwłaszcza sprężynek). Najlepiej jeśli posiadamy klucz, który wchodzi w zamek (fotka 12.jpg).
Fotka 12.
Fotka 19.
Fotka 16.
Jeżeli mamy zapasową wkładkę lub postanowimy kupić nową należy pamiętać, że są 2 rodzaje wkładek. Różnią się końcówkami (fotka 17.jpg i 18.jpg)-jedna kwadratowa, a druga kolista.
Można się zdziwić, bo nie pasuje ;).
Fotka 17.
Fotka 19.
3. Ustawianie zapadek
Wyciągamy zapadki i sprężynki (jeśli klucz pasuje, to zapamiętujemy kolejność w jakiej były włożone). Następnie czyścimy dokładnie cały zamek np. w benzynie (wkładka, sprężynki, zapadki). (fotka 4.jpg)
UWAGA!
Po wyczyszczeniu ani w trakcie składania zamka nie oliwimy mechanizmu (zamki nie skrzypią ;P a brud będzie się zbierał i zanieczyszczał mechanizm).
Czasem wystarczy zwykłe wyczyszczenie wkładki i problem z otwieraniem zamka za pomocą czegokolwiek po prostu zniknie. Taki stan rzeczy jest spowodowany niemożnością zatrzaskiwania zapadek, przez zanieczyszczone sprężynki, które po prostu 'nie mają siły'.
Fota 4.
Przyglądamy się wnętrzu klamki (fotka 2.jpg) czy nie ma zniszczonych ścianek. Jeżeli ścianki są zniszczone należy koniecznie wymienić taką klamkę (dostępne na giełdach-uwaga na stan). Wymiana zapobiegnie łatwemu włamaniu się do auta-przekręceniu zamka 'na siłę'.
Zniszczone ścianki są najprawdopodobniej śladem po takiej próbie.
Fotka 2.
Po wyczyszczeniu składamy zamek.
Wariant 1 - mamy pasujący klucz:
Wkładamy sprężynki i zapadki w odpowiedniej kolejności.
Fotka 5.
Sprawdzamy, czy po włożeniu klucza we wkładkę zapadki nie wystają i tworzą idealną płaszczyznę.
Fotka 11.
Jeżeli tak jest to umieszczamy wkładkę (klucz cały czas w środku) w klamce i sprawdzamy, czy obraca się bez problemu. Jeśli jest OK., to składamy zamek (opis niżej), jeżeli nie to przechodzimy do wariantu 2.
Fotka 12.
Wariant 2 - dostosowanie zapadek:
Jeżeli któraś z wkładek wystaje(fotka 9.jpg), to wkładamy w jej miejsce inną zapadkę
(ze sprężynkami!!) warto mieć zapas. Szukamy odpowiedniej zapadki aż do skutku ;)
Fotka 9.
Jeżeli nie mamy odpowiedniej zapadki, wtedy bierzemy najbardziej pasującą i spiłowujemy od wewnątrz tyle metalu , aby zaczęła pasować. (fotka 13.jpg i 14.jpg)
Fotka 13.
Fotka 14.
To z której strony piłujemy zależy od tego, z której strony wystaje zapadka po włożeniu klucza. Jeśli wystaje od strony, od której została zapadka włożona to piłujemy wg wskazania na fotce 13.jpg , jeżeli wystaje z drugiej strony, to piłujemy wg wskazania na fotce 14.jpg.
W ten sposób doprowadzamy do stanu dokładnego spasowania zapadek (oczywiście gdy jest wsadzony klucz!). (fotka 11.jpg i 12.jpg-patrz wariant 1).
Umieszczamy wkładkę (klucz cały czas w środku) w klamce i sprawdzamy, czy obraca się bez problemu.
4. Składamy zamek
Umieszczamy wkładkę w zamku (pamiętamy o plastikowej podkładce oraz sprężynce - fotka 19.jpg w pkt.2).
Składamy (wbijając 'trzpień'- fotka 15.jpg w pkt.2 ) klamkę łącząc końcówkę zapadki z drążkiem obrotowym.
Sprawdzamy, czy zamek działa, czy sprężynka ustawia zamek w pozycji wyjściowej po przekręcaniu w obu kierunkach. Próbując kręcić drążkiem sprawdzamy, czy zapadki trzymają gdy klucz jest wyciągnięty z zamka.
Montujemy klamkę do drzwi (odwrotnie do demontażu ;) ).
5. Zamek bagażnika i stacyjka
Jeżeli chodzi o ustawianie wkładek w bagażniku i stacyjce, to odbywa się to analogicznie jak w przypadku klamek.
W zamku bagażnika jest na końcu wkładki sprężynka(jak przy klamce) oraz kuleczka !
Trzeba pamiętać o tej kuleczce, żeby nie zgubić i zwrócić uwagę gdzie była (to widać)-niestety nie mam fotki.
Mechanizmu stacyjki dokładnie nie znam, ale zasada ta sama.
Autor Łysy2.