Uwaga: Niniejsza strona nie jest kompletną instrukcją demontażu i
naprawy tapicerki. Zawiera jednak wiele cennych uwag ;-) , mogących ustrzec
przed wyrządzeniem szkód przez osoby nie posiadające odpowiedniej wiedzy, a
chcące zdemontować lub naprawiać tapicerkę. Z uwagi na różnice konstrukcyjne
pomiędzy modelami W114/W115, W123 i W116, wszystkie informacje zgromadzone na
tej stronie odnoszą się tylko do modelu W116.
Uwagi o demontażu tapicerki
Demontując tapicerkę drzwi w modelu W116 należy zdawać sobie sprawę, że
jest ona zupełnie inaczej mocowana niż w modelach W114/W115 i W123. Po
odkręceniu podłokietnika i demontażu innych elementów w modelach W114/W115 i
W123 tapicerkę odrywa się od drzwi do których jest przymocowana specjalnymi
spinkami. W modelu W116 nie ma żadnych spinek!. Tapicerka jest
zamocowana do drzwi za pomocą specjalnych zaczepów. Próba oderwania tapicerki
od drzwi tak jak w modelach W114/W115 i W123 może się zakończyć jej
trudnymi do naprawienia uszkodzeniami. W W116 w celu zwolnienia
zaczepów tapicerkę należy przesunąć do góry o ok. 12-15mm i dopiero potem
delikatnie oderwać od drzwi. Poniższe zdjęcie przedstawia pojedynczy zaczep
trzymający tapicerkę do drzwi:
Tapicerka po
demontażu. Uwaga: Nie wszystkie elementy danego rodzaju zostały wskazane
strzałką.
A - spinki łączące część wewnętrzną i zewnętrzną tapicerki, B -
zaczepy przytrzymujące górną krawędź tapicerki do drzwi, C - zaczepy
przytrzymujące tapicerkę do drzwi.
Poniżej: Poglądowy
widok na drzwi przednie bez tapicerki i folii ochronnej.
Uwagi o naprawie tapicerki
Tapicerka przednich drzwi w modelu W116 była wykonana jako tzw. tapicerka
wentylowana. Polegało to na tym, że pod zewnętrzną tkaniną była
umieszczona wykładzina z bardzo rzadkiej gumowo-plastikowej gąbki. Do
przestrzeni z tą gąbką było kierowane specjalnymi nawiewami powietrze z układu
wentylacji i ogrzewania. W zimie dawało to dodatkowe ogrzewanie tapicerki i
szyby w drzwiach. Niestety, z czasem, po 20-30 latach, w/w gąbka jest
całkowicie sparciała i częstokroć w ogóle jej nie ma. Zdjęcie poniżej:
Tapicerka po rozmontowaniu. Brak gąbki, tkanina wyrwana i tak brudna, że aż
lepka.
Naprawa tapicerki
jest dość prosta. Najpierw trzeba wyprać tkaninę, ale w taki sposób, aby nie
zamoczyć dykty do której jest od dołu dość solidnie przymocowana. Zamoczenie
dykty może spowodować jej późniejsze zwichrowanie. Najtrudniejsze jest
znalezienie odpowiedniej gąbki. Jest to w zasadzie niemożliwe i ew. trzeba się
posiłkować ASO. Oczywiście można użyć zwykłej gąbki o grubości 1cm, dostępnej
w sklepach (ok. 6zł/m2, występuje w arkuszach po 2 m2). Zapewni to prawidłowy
efekt wizualny i dotykowy, ale w zasadzie nie będzie działać wentylacja
tapicerki. Na koniec, po przycięciu i umieszczeniu gąbki na miejscu trzeba na
brzegach przykleić tkaninę do dykty. Zdjęcie poniżej: Klejenie tapicerki,
już wypranej i z nową gąbką.
W międzyczasie należy
dokładnie umyć plastikowe elementy tapicerki (część zewnętrzna). Składając
tapicerkę powinno się dorobić brakujące zaczepy (C) (o ile jakiegoś brakuje),
oraz uzupełnić brakujące lub uszkodzone spinki (A) (do nabycia w ASO, cena ok.
0.8zł/szt).
Uwagi o ograniczniku kąta otwarcia drzwi
Jednym z mankamentów modelu W116 jest dość słaba konstrukcja
ogranicznika kąta otwarcia drzwi. W odróżnieniu od innych modeli, w
W116, jest on wykonany jako odlew z lekkiego stopu, co często jest pośrednią
przyczyną jego zniszczenia. Zniszczenie następuje na skutek zluzowania śruby
przytrzymującej sprężynę (na pierwszym zdjęciu owa śruba jest widoczna po
lewej stronie, na drugim po prawej). Śruba ta jest jednocześnie szpilką
służącą do mocowania ogranicznika do blachy drzwi przy pomocy nakrętki.
Zniszczenie ogranicznika polega na pęknięciu jego korpusu, w momencie gdy po
zluzowaniu śruby niektóre jego fragmenty zaczynają przytrzymywać sprężynę
podczas pracy (czyli zamykania lub otwierania drzwi). Przy każdej możliwej
okazji - czyli zawsze gdy jest zdemontowana tapicerka - należy sprawdzić stan
techniczny ogranicznika, a dokładniej czy jest nasmarowany, oraz czy w/w śruba
jest dobrze dokręcona.
Napisz swój komentarz
Imię i nazwisko (nick)
Adres e-mail
Komentarz
Fatal error: Uncaught Error: Call to undefined function mysql_connect() in /var/www/w114-115.org.pl/warsztat/szymon01/konekt.php:22
Stack trace:
#0 /var/www/w114-115.org.pl/warsztat/szymon01/komentarze.php(37): include()
#1 /var/www/w114-115.org.pl/warsztat/szymon01/doors.php(110): include('/var/www/w114-1...')
#2 {main}
thrown in /var/www/w114-115.org.pl/warsztat/szymon01/konekt.php on line 22