przed 1976 moduł prawdopodobnie zaadoptowany z Forda Philco
1976-1980 (niektóre D z 1981) model 123, instalacja firmy VDO, sterownik przepustnicy podciśnieniowy i 10 pinowy moduł kontrolera
1981-1993 instalacja firmy VDO, sterownik przepustnicy elektryczny i 14 pinowy moduł kontrolera
1993- do dzisiaj, zintegrowany z modułem kontrolnym silnika
Elementy składowe systemu:
elektroniczny moduł kontrolera - mózg systemu
element wykonawczy(sterownik) - sterowany z kontrolera podaje siłę na przepustnicę gazu
przełącznik trybu pracy - montowany na kolumnie kierownicy obok przełącznika kierunków/świateł/wycieraczek
czujnik prędkości - montowany na lince prędkościomierza (stare) lub bezpośrednio na prędkościomierzu
podłączenie do świateł STOP - deaktywuje tempomat
przewody elektryczne, podciśnieniowe i bezpieczniki
Zasada działania:
Generalnie systemy stosowane w latach '76-'81 i '81-'93 różnią się tylko budową elementu wykonawczego, wersja wcześniejsza posiada charakterystyczny cylindryczny kształt i podłączenia do układu podciśnienia, steruje przepustnicą gazu za pomocą cięgła Bowdena (czyli giętkiego), natomiast wersja późniejsza wykonuje tą samą robotę będąc przykręconą do gaźnika/pompy wtryskowej bez żadnych cięgieł.
Do mniej widocznych różnic można zaliczyć budowę kontrolera pracy tempomatu, wersja wcześniejsza pracuje na układzie analogowym natomiast późniejsza na TTLowym zliczaniu impulsów.
Jak to działa? Z czujnika prędkości pojazdu (umieszczonego jako przejściówka na lice prędkościomierza lub bezpośrednio na jego tylniej ściance) przekazywane są impulsy napięciowe do kontrolera (w wersji starszej ładujące kondensator, w nowszej podawane na licznik) który porównuje prędkość rzeczywistą samochodu do prędkości zadanej (ustawionej) na tempomacie, w przypadku wykrycia różnicy (np. zmiana pochylenia drogi) wysterowane zostaje urządzenie wykonawcze którego zadaniem jest zmiana wychylenia przepustnicy, a co za tym idzie zwiększenie/zmniejszenie mocy silnika.
Ze względu na budowę układów wcześniejszy typ ma tendencję do "rozjeżdżania" się, spowodowane jest to budową samego kontrolera, jako układ analogowy narażony jest na starzenie elementów układu odniesienia i różnicowego (KONDENSATORY! i FETy) co powoduje przekłamania i "pływanie" nastaw prędkości, oraz sterownika posiadającego elementy gumowe poddawane działaniu podciśnienia co jest najczęstszą przyczyną "zgonu" instalacji jako takiej.
Oznaczenia kodowe (żebyście wiedzieli co kupić/ nie dali się zrobić w balona)
10-Pinowy Kontroler (1976-1980) układ podciśnieniowy
Fatal error: Uncaught Error: Call to undefined function mysql_connect() in /var/www/w114-115.org.pl/warsztat/zibi01/konekt.php:22
Stack trace:
#0 /var/www/w114-115.org.pl/warsztat/zibi01/komentarze.php(37): include()
#1 /var/www/w114-115.org.pl/warsztat/zibi01/zibi01.php(112): include('/var/www/w114-1...')
#2 {main}
thrown in /var/www/w114-115.org.pl/warsztat/zibi01/konekt.php on line 22